Een kettingslot openbreken. Dat doe je niet om een fiets of scooter te stelen. Maar je wilt een kettingslot wel kunnen openen als je bijvoorbeeld je fietssleutel of sleutel van het scooterslot kwijt bent. De beste kettingsloten voor de fiets en kettingsloten voor de scooter zijn niet of nauwelijks open te maken - kies daarom altijd voor een kettingslot met ten minste het ART-2 (fiets), ART-3 of het ART-4 keurmerk, met schakels of beugel van gehard staal. Maar met geduld, tijd en de juiste tips is er toch antwoord te krijgen op de vraag: Een kettingslot openbreken, hoe doe je dat?
Er zijn – betrouwbare – spoedservices verkrijgbaar, als je je kettingslot wilt openbreken omdat je fietssleutel of sleutel van het scooterslot kwijt bent. Het kan ook zijn dat je kettingslot stuk is en het slotmechanisme van het cilinder het niet meer doet. Wil je echter géén kosten maken, heb je geen tijd of zin om te wachten op een ander en wil je het openbreken zo snel mogelijk zelf doen?
Trekken, zagen, met de hamer erop inslaan? Nee, zo breek je een kettingslot niet open. Zeker niet één van hoge kwaliteit, zoals bijvoorbeeld de beste kettingsloten met ART-keurmerk. Een slijptol is al gauw het betere kettingslot-openbreekwerk. Maar kies éérst, waar mogelijk, voor de meest subtiele manier. Namelijk: lockpicken. Let op: ook hiertegen zijn de best geteste fietssloten en best geteste scootersloten vaak extra beschermd. Maar als lockpicking slaagt, dan heeft dat een duidelijk voordeel: je beschadigt het slot en het cilinder daarmee niet. Handig voor als je op een onverhoeds moment ineens je sleutel toch weer in een of ander hoekje tegenkomt...
Allereerst: neem even rustig de tijd. Lockpicking is nou eenmaal priegelwerk. Je doet het met een lockpick – een soort kleine priem – of een zelfgemaakte variant daarop. Zonder sleutel, zonder grof gereedschap dus. Het openen van het kettingslot of ander slot zonder daarbij schade te maken, waarvoor doorgaans de Engelse term lockpicken gebruikt wordt, gebeurt met haast microscopisch gereedschap. Met de lockpick of vergelijkbaar klein instrument in de hand is behalve geduld nog een eigenschap noodzakelijk: een fijnmotorisch gevoel voor detail, om daadwerkelijk het fietsslot, scooterslot of ander cilinderslot te kunnen openbreken. Je moet namelijk met de lockpick alle pinnen van het slot één voor één op de juiste hoogte brengen. Dat kun je per pin voelen doordat het betreffende pinnetje minder terugveert wanneer je gebruikmaakt van de draaiende druk op de kern van het slot, die ervoor zorgt dat de pinnen blijven klemmen (bron: Wikipedia). Het slot is te openen wanneer alle pinnen naar de juiste hoogte zijn gebracht.
Lockpicking vereist echter wel de nodige oefening en ervaring. Schroom je het grove geschut niet en wil je binnen hooguit een paar minuten de ketting open hebben, dan komen heel misschien de ijzerzaag, maar eerder de slijptol of de betonschaar in beeld. De minder sterke sloten, zeker de kabelsloten en de hangsloten, zijn dan ‘zo’ aan de beurt. Beugelsloten en vooral kettingsloten gemaakt van gehard staal zijn echter ook met een betonschaar nog altijd géén ‘makkie’ of meestal überhaupt niet te doen. Een slijptol biedt nog het meest soelaas, maar wees altijd voorzichtig. Of huur alsnog een professional in om je kettingslot veilig en snel open te breken.
Fietsslot.nl
Wij worden door klanten beoordeeld met een 9,2 van 10 gebaseerd op reviews.