Wat is het ART-keurmerk voor sloten en welke gradaties ART-sloten zijn er?

Bij veel sloten op Fietsslot.nl komt u het tegen: het ART-keurmerk. Wat is dit precies, hoe werkt het en waarom is dit keurmerk zo van belang? Het antwoord op de laatste vraag is eigenlijk heel simpel. Namelijk: het ART-keurmerk helpt diefstal van fietsen, brommers, scooters en motorfietsen te voorkomen.

Want het slot kan alléén een ART-keurmerk krijgen als het, na een uitvoerige test, voldoet aan een aantal belangrijke voorwaarden. De onafhankelijke Stichting ART zorgt hiervoor. Daarbij hebben onder meer de ANWB, verzekeraars, politie, BOVAG en SKG-IKOB een belangrijke rol.

Laboratoriumtest en ‘aanvalstest’
Voor elk slot is er een laboratoriumtest én een zogenaamde aanvalstest. In het laboratorium komt de treksterkte aan bod, evenals een test die bekijkt in hoeverre het slot bestand is tegen zagen, knippen en torderen. Ook de werking van het slot bij vorst, vocht en in een stoffige omgeving komt aan bod.

Bij de aanvalstest wordt het slot ‘behandeld’ zoals een kwaadwillende van tegenwoordig dat óók zou doen. Hierbij komen allerlei gereedschappen aan bod, die regelmatig aan de nieuwste criminele technieken worden aangepast.

ART-1 tot en met ART-5
Bij het testen (door SKG-IKOB) en het keuren van de sloten is er een onderscheid tussen ART-1 tot en met ART-5. Er zijn dus vijf categorieën. ART-1 krijgt één ster, ART-2 twee sterren, enzovoort. Hoe hoger het aantal sterren, hoe hoger het beveiligingsniveau en daarmee de preventieve waarde tegen diefstal. Het spreekt voor zich dat een slot met keurmerk ART-5 de zwaarste test moet ondergaan.

Over ART-1
Een slot met keurmerk ART 1 voorkomt dat een fiets zomaar is mee te nemen. Deze ‘meeneembeveiliging’ is bijvoorbeeld geschikt voor een korte stop. Stichting ART raadt voor fietsen een ringslot door het achterwiel aan, in combinatie met een ketting-, beugel- of kabelslot. Bij (grote) voorkeur zet u met één van deze sloten uw fiets aan een vast voorwerp vast.  

Over ART-2
Het minimale advies voor een gewone fiets is eigenlijk een slot ART-2. Deze zorgt voor een goede beveiliging. De standaard ringsloten van AXA en Pro-tect op Fietsslot.nl hebben het certificaat ART-2. Woont/bent u in een stedelijke omgeving? Dan is het slim om ook hier een ringslot te combineren met een tweede (ketting)slot voor aan de vaste wereld.

Over ART-3
ART-3 sloten bieden nog meer beveiliging. Geschikt voor bijvoorbeeld e-bikes, bakfietsen en andere duurdere fietsen, zeker voor in een stedelijke omgeving. Ook worden ze gebruikt als scooter- of brommerslot. Staat de tweewieler vaker op straat? Dan biedt de hiernavolgende categorie 4 extra preventiewaarde.

Over ART-4
ART-4 wordt voor normale fietsen nauwelijks gebruikt. Een belangrijke reden hiervoor is dat sloten uit deze categorie ook letterlijk zwaarder zijn. Deze sloten zijn vooral een solide oplossing voor scooters, terwijl verzekeraars ART-4 (doorgaans) ook accepteren voor bescherming tegen diefstal van motors.

Over ART-5
Deze zwaarste categorie wordt toegekend aan de zwaarste motorsloten. Eventueel kan ook een scooter/brommer er mee vast, maar let wel op de lengte en het gewicht. Het ART-5 certificaat geeft aan dat het betreffende kettingslot de veiligste op de markt is bij het voorkomen van diefstal, erkend door de verzekeraar.

Hoe weet u welk slot welk ART-keurmerk heeft?
Dit leest u altijd bij de productbeschrijving en specificaties van het betreffende slot op Fietsslot.nl. Uiteraard staat het ook op het slot zelf. Een fietsslot, scooterslot dan wel motorslot met ART-certificaat is altijd voorzien van het ART-logo, het aantal sterren en het viercijferige goedkeurnummer. Dit laatste nummer dient voor te komen op de officiële lijst met goedgekeurde sloten van Stichting ART.

ADVIES: controleer altijd bij de verzekeraar!
Controleer altijd de polisvoorwaarden van uw eigen verzekeraar, om er zeker van te zijn dat deze het betreffende ART-slot inderdaad accepteert als geschikt slot voor diefstalpreventie.

Een andere belangrijke tip, ook van www.stichtingart.nl: doe bij onverhoopte diefstal altijd aangifte bij de politie. Er worden namelijk wel degelijk fietsen teruggevonden, en dan zou het zonde zijn als u onvindbaar bent. 

Nog een tip: vergeet een eventuele diefstal ook niet te melden bij uw verzekeraar!

En een allerlaatste tip, juist ter voorkoming van diefstal:
Zet, zoals al vermeld, het slot zeker in een stedelijke omgeving het liefst (óók) vast aan de vaste wereld. Denk aan een hekwerk, boom, paal of speciaal rek. Heeft u een fiets met een ringslot, gebruik dan ook altijd een tweede, ART-goedgekeurd slot om de fiets mee vast te zetten.



Lees meer
Filter uw producten




























Pagina 8 van 8