De Poolse sleutel. Wat is dat precies? In 2023 kwam deze term voor het eerst in het nieuws. Volgens de politie is een Poolse sleutel een inbrekerswerktuig. De term wordt gebruikt voor een aangepaste tang of sleutel waarmee criminelen eenvoudig e-bike sloten en fietssloten kunnen forceren. In de regel gaat het om de ringsloten.
In tegenstelling tot de reguliere verstelbare moersleutel (waar de term 'Poolse sleutel' ook voor wordt gebruikt), verwijst de Poolse sleutel in deze context naar gereedschap dat is aangepast om diefstal te vergemakkelijken.
Criminelen gebruiken de Poolse sleutel vaak op de volgende manieren:
Het forceren van het slot met deze methode neemt weinig tijd in beslag. Weinig tijd houdt hier in: secondewerk. Soms gebruikt de dief vervolgens ook een haak aan zijn broek waarmee de fiets of e-bike makkelijk, en vooral ook minder opvallend, te tillen is naar een plek (veel) verderop. Aldaar heeft hij of zij vrijelijk de beschikking over jouw fiets (zij het met een kapot ringslot).
Niet elk ringslot is even ontvankelijk voor deze vorm van diefstal. Feit is ook dat sinds 2023 ringslot-fabrikanten zich al verder tegen deze (voorheen) vaak doeltreffende dievenactie hebben gewapend. Zo zijn sommige modellen sindsdien aangepast.
De oplossing om het stelen van je fiets of e-bike met behulp van een (moer)sleutel tegen te gaan, is meervoudig.
Kies voor minimaal ART-2. Fabrikanten waarvan hun ringsloten gevoeliger leken voor diefstal met de Poolse sleutel, hebben intussen de nodige aanpassingen gedaan en maatregelen genomen. Je kunt dus bij het kopen van een nieuw ringslot eenvoudigweg kijken naar de ART-classificatie. Een goed ringslot is de basis, maar richt je vooral op de volgende twee tips.
Op Fietsslot.nl lees je het veelvuldig: ons advies om zeker bij duurdere fietsen minimaal twee sloten te gebruiken. Reden 1: het openbreken daarvan kost de dief veel meer tijd. Reden 2: een tweede slot is vaak een kettingslot of beugelslot en dat heeft andere eigenschappen dan het ringslot. Dat blijkt ook wel weer bij het voorbeeld van de Poolse sleutel: de dief heeft niks aan een geforceerd ringslot als deze vervolgens óók nog aan de gang moet met een ander slot - gebaseerd op een ander type beveiliging.
Dat kan prima met een kettingslot, zelfs met een beugelslot. Al biedt een ketting met voldoende lengte veel meer flexibele mogelijkheden. Dat verlaagt de drempel om het tweede slot ook echt ergens aan vast te zetten. De reden van deze derde tip? De dief moet de tweewieler en het tweede slot dan ter plekke zien te forceren. Vaak in het zicht. En daar zal deze niet zo gauw aan beginnen.
Laat het niet jouw dure fiets zijn...
Voor dit laatste geldt: zeker niet als hij of zij met een zogeheten Poolse sleutelmethode veel makkelijker een andere dure fiets weg kan grissen. Laat dat niet de jouwe zijn. En neem de drie oplossingen tegen diefstal via de Poolse sleutel (ART-2 ringslot, gecombineerd met een kettingslot of beugelslot, en altijd ergens aan vastgezet) ter harte.
Koop hier je nieuwe ART-2 ringslot. Zoek je alleen nog een nieuw kettingslot of beugelslot? Voor een fiets of e-bike geldt bij een ketting of beugel in principe dat klasse ART-3 het hoogst toepasbare ART-beveiligingsniveau is. Dit heeft te maken met het gewicht: een ART-4 slot is namelijk veel zwaarder en voor een (elektrische) fiets al gauw te zwaar. Wil je meer advies? Lees de beschrijvingen van onze sloten of bel of mail ons voor meer informatie.