Een fietsslot openbreken. Het kan zomaar eens nodig zijn. Een fietsslot openbreken doe je niet om een fiets te stelen. Maar je wilt een slot van de fiets wel kunnen openen als je bijvoorbeeld je fietssleutel(s) kwijt bent. De beste fietssloten zijn niet of nauwelijks open te maken - kies daarom altijd voor een fietsslot met ten minste het ART-2 keurmerk of het ART-3 keurmerk (met ketting of beugel van gehard staal). Maar met geduld, tijd en de juiste tips is er toch antwoord te krijgen op de vraag: Een fietsslot openbreken, hoe doe je dat?
Er zijn – betrouwbare – spoedservices verkrijgbaar, als je je fietsslot wilt openbreken omdat je al je fietssleutels kwijt bent, of ter plekke zonder fietssleutel hoe dan ook snel verder moet. Het kan ook zijn dat je fietsslot stuk is en het slotmechanisme het niet meer doet. Wil je echter géén kosten maken, heb je geen tijd of zin om te wachten op een ander en wil je het zo snel mogelijk zelf doen?
Trekken, zagen, met de hamer erop inslaan: hou maar op. Zo breek je een fietsslot niet open. Zeker niet één van hoge kwaliteit, zoals bijvoorbeeld te vinden is in deze categorie op Fietsslot.nl: de beste fietssloten met ART-keurmerk. Een slijptol is al gauw het betere fietsslot-openbreekwerk. Maar kies éérst, waar mogelijk, voor de meest subtiele manier. Namelijk: lockpicking. Let op: ook hiertegen zijn de best geteste fietssloten vaak extra beschermd. Maar indien het lockpicken slaagt, dan heeft dat een groot voordeel: je beschadigt het fietsslot en het cilinder daarmee niet. Handig voor als je op een onverhoeds moment ineens je sleutel weer in een of ander hoekje tegenkomt...
Allereerst: neem even rustig de tijd. Lockpicking is nou eenmaal priegelwerk. Je doet het met een lockpick – een soort kleine priem – of een zelfgemaakte variant daarop. Zonder sleutel, zonder grof gereedschap dus. Het openen van het fietsslot zonder daarbij schade te maken, waarvoor doorgaans de Engelse term lockpicken gebruikt wordt, gebeurt met haast microscopisch gereedschap. Met de lockpick of vergelijkbaar klein instrument in de hand is behalve geduld nog een eigenschap noodzakelijk: een fijnmotorisch gevoel voor detail, om daadwerkelijk het fietsslot of ander cilinderslot te kunnen openbreken. Je moet namelijk met de lockpick alle pinnen van het slot één voor één op de juiste hoogte brengen. Dat kun je per pin voelen doordat het betreffende pinnetje minder terugveert wanneer je gebruikmaakt van de draaiende druk op de kern van het slot, die ervoor zorgt dat de pinnen blijven klemmen (bron: Wikipedia). Het slot is te openen wanneer alle pinnen naar de juiste hoogte zijn gebracht.
Lockpicking vereist echter wel de nodige oefening en ervaring. Schroom je het grove geschut niet en wil je binnen hooguit een paar minuten het (fiets)slot hebben opengebroken, dan komen heel misschien de ijzerzaag, maar eerder de slijptol of de betonschaar in beeld. De minder sterke fietssloten, zeker de kabelsloten en de hangsloten, zijn dan ‘zo’ aan de beurt. Beugelsloten en vooral kettingsloten gemaakt van gehard staal zijn echter ook met een betonschaar nog altijd géén ‘makkie’ of meestal überhaupt niet te doen. Een slijptol biedt nog het meest soelaas, maar wees altijd voorzichtig. Of huur alsnog een professional in om je fietsslot veilig en snel open te breken.
€99,95 €81,95
€42,95 €34,95
€119,95 €89,95
€37,95 €29,95
€29,95
€109,95 €87,95
€29,95
€79,95
Fietsslot.nl
Wij worden door klanten beoordeeld met een 9,2 van 10 gebaseerd op reviews.