Een goed slot voor een fatbike. Waaruit kun je kiezen? Lees verder om te zien welke sloten geschikt zijn voor fatbikes, van welk soort deze zijn en hoe ze eruitzien. Wat ze kosten en hoe ze beschermen tegen diefstal van dit comfortabele, maar dure type elektrische fiets.
Om te beginnen: wat is een fatbike? Het straatbeeld raakt sinds januari 2023 overduidelijk steeds meer gevuld met deze e-bikes met dikke banden. Daarom is het menigeen ook wel duidelijk over welke soort fiets we het hebben. Toch is het goed de specifieke kenmerken ervan op een rij te zetten, want mede op basis daarvan adviseren we bijpassende sloten.
We verkopen sloten voor bekende merken fatbikes zoals:
Klik om direct naar ons advies en informatie over sloten voor een fatbike te gaan.
Voor de helderheid en volledigheid: een fatbike hoeft niet per se elektrisch te zijn. De varianten in zijn eerste, vroegere gedaanten bestaan ook al heel lang. Pas sinds de beginjaren ’20 van deze eeuw is dit type fiets enorm populair, om precies te zijn die in de elektrische variant. Deze vrij plotselinge populariteit is wel te verklaren. Sinds 1 januari 2023 is namelijk ook op alle snorfietsen het dragen van een helm verplicht. Dat maakt alternatieve bikes ineens extra interessant. Zeker als deze ook nog eens hip én comfortabel zijn, zoals de e-fatbike. Welke eigenschappen maken deze e-bike precies zo trendy en gewild?
Een direct in het oog springend kenmerk van de fatbike zijn de dikke en grote banden, met hoog profiel. Deze zijn meestal minimaal 3,8 inch met minimaal 2,16 inch velgen. Feitelijk zijn ze daarmee geschikt voor offroad. Denk aan het fietsen op modderige ondergronden of ander slecht berijdbare terreinen, zoals wanneer deze bedekt zijn met sneeuw of zand. De brede banden hebben ook een relatief lage bandenspanning, hetgeen zorgt voor extra grip.
Tegenwoordig worden nieuwe fatbikes niet zozeer gekocht voor op robuust terrein, maar gewoon voor in de stad. Je ziet ze met name onder jongeren, voor de tocht van en naar school, de sportvereniging, het bijbaantje of bijvoorbeeld voor het ritje naar de lokale hangplek. Redenen daarvan zijn onder meer het genoemde ontbreken van de helmplicht. Maar zeker ook de volgende kenmerken van de fatbike dragen sterk aan de verkoop bij.
Deze veelal elektrische fiets heeft eigenschappen die sterk lijken op die van een brommer of zelfs motor. Denk aan de brede, bijna-motorbanden (met stoere velgen) en dientengevolge de brede voorvork, de brede achterbrug en het robuuste, vaak ook aluminium frame.
Deze ‘bromfiets of scooter look-a-like’ heeft een prettige wegligging. Ook de min of meer verende, zachte banden dragen aan het rijcomfort bij. Ze zijn van origine bestemd voor off-road, maar ook op de gewone harde wegen en (fiets)paden van dorp, platteland en stad rijden deze banden aangenaam.
Verder is de trapondersteuning minimaal; slechts een soort van peddelen is al voldoende. En het stevige maar zachte zitkussen zorgt voor een stabiele zithouding. Al met al is het op een e-fatbike voor veel mensen nog luxer elektrisch rijden dan op de gemiddelde andere e-bike. Dat is ook luxe voor op de langere afstanden.
Een van de redenen waarom een e-fatbike hip is, is dat het makkelijk is om er iemand mee achterop te nemen. Deze passagier zit net als de berijder op het grote, zachte, schuimrubberen kussen. Bovendien hebben fatbikes voor de medepersoon standaard ook stevige en comfortabele voetsteuntjes.
Voor de fatbike met elektromotor gelden dezelfde wettelijke regels als voor een elektrische fiets. Zie ook de wettelijke e-bike informatie van de Rijksoverheid. De regels gaan uit van een maximaal vermogen van 250 watt en mede-aandrijving door het trapmechanisme. De maximale snelheid is 25 kilometer per uur. Er is voor de (elektrische) fatbike geen rijbewijs nodig. Er geldt geen minimum leeftijd en geen kentekenplicht. Rijden moet op het verplichte fietspad of op het fiets-/brommerpad.
Er is bij deze snelheid evenmin een helmplicht (al is een helm voor de e-bike voor je eigen veiligheid altijd raadzaam). Pas bij een hogere snelheid is het dragen van een helm een wettelijke vereiste, zoals het geval is bij de speed pedelec. Verder is voor de elektrische fiets zoals de fatbike géén WA-fietsverzekering nodig.
Let op: heeft de fatbike een gashendel? Dan is het géén elektrische fiets maar gelden er met betrekking tot het dragen van een helm, verzekering en rijbewijs andere regels!
Natuurlijk, een elektrische fatbike is een dure tweewieler. Vandaar adviseren we minimaal een ART-2 slot, wellicht een ART-3 of misschien zelfs een ART-4. Voor fatbikes en sloten geldt wat dat betreft grotendeels hetzelfde als voor sloten voor e-bikes.
De volgende sloten kunnen we adviseren om de fatbike veilig én makkelijk op slot te zetten. Ze zijn voldoende handzaam en/of flexibel, beschikken veelal minimaal over een ART-2 keurmerk, en de brede banden zitten deze sloten niet in de weg. Naast ons advies met de volgende goede fatbike sloten – van kwaliteitsmerken – kunnen er ook persoonlijke voorkeuren zijn. Denk aan het wel of niet willen kiezen voor een extra groot en stevig slot waarbij je het extra gewicht dan voor lief neemt. Kijk wat betreft het laatste eens bij de Granit kettingsloten die zeker ook niet misstaan voor scooters en motoren. Bij een stevige e-bike zoals een fatbike zijn ook deze extra robuuste sloten voor velen best een optie.
Een ringslot? Deze categorie valt sowieso af bij fietsen met banden vanaf 100 mm breedte. Verder zijn er voor het op slot zetten van de fatbike echter nog behoorlijk wat mogelijkheden. We hebben bijvoorbeeld specifieke beugelsloten die we adviseren, evenals een flexibel kabelslot, vouwslot en natuurlijk het – veelgebruikte – kettingslot.
Voor een fatbike is een beugelslot een goede optie. Denk bijvoorbeeld aan de volgende twee:
Dit beugelslot van Pro-tect heeft een hoog veiligheidscertificaat: ART-4. Dankzij de bijgeleverde bevestiging is deze handzaam in gebruik. Dit fatbike slot is ook geschikt als motorslot en scooterslot, maar dankzij het beperkte gewicht ook een goede keuze voor een elektrische fiets.
Dit fatbike slot van Abus creëert een sterke beveiliging en heeft het hoge ART-3 certificaat. Met vierkante, 13 mm dikke paraboolbeugel van gehard speciaalstaal. De Abus X-Plus cilinder beschermt tegen intelligente kraakmethodes en Powercell technologie zorgt voor een dubbele vergrendeling. Binnenmaat beugel: 230 x 108 mm. Beugeldikte: 13 mm. Tevens verkrijgbaar in een grotere variant.
Dit is een goed slot voor een fatbike: licht, extreem zacht en flexibel maar toch voorzien van ART-2 keurmerk. Het is een duur slot maar heeft unieke elementen. Deze Tex-Lock is een hightech fietsslot bestaande uit meerdere lagen textielcomposiet. Dat bestaat onder meer uit robuuste vezels die daardoor dicht in de buurt komen van de sterkste sloten, maar géén krassen op het fatbike lak veroorzaken. En, het slot heeft ook nog eens een prachtig design.
De Tex-Lock is er in meerdere varianten.
Eventueel kun je kiezen voor extra gemak in de vorm van een compact in en uit te vouwen slot. Zoals de ABUS Bordo Granit X Plus 6500/110 XL (ART-2). Bekijk wel even goed de beschrijving om te weten of de meegeleverde, handige slothouder van dit vouwslot past om de maat framebuizen van je eigen fatbike. Deze optie is compact, zeer flexibel en is voorzien van een zachte coating om lakschade aan de fatbike te voorkomen.
De Litelok sloten zijn voor de fatbike een prima keuze. Dat zijn mooie sloten in brede zin van het woord. Ze zijn ongekend licht maar buitengewoon sterk, met bijzondere vormgeving, voorzien van ART-keurmerk, hip – dus ook passend bij de fatbike – en gebaseerd op een innovatieve, gepatenteerde technologie. De dunne Litelok fatbike sloten hebben geenszins het uiterlijk van een traditioneel fiets- of e-bike slot, zijn roestvrij, rammelvrij en hebben een overzichtelijk vergrendelingssysteem.
Zie ook al onze bijgaande sloten die geschikt zijn voor een fatbike.
€149,95 €131,95
€59,95 €49,95
€149,95 €131,95
€124,95
Fietsslot.nl
Wij worden door klanten beoordeeld met een 9,2 van 10 gebaseerd op reviews.